TIG czy MAG? Oto jest pytanie…

Category: Aktualności 2 298

Na to pytanie mogą odpowiedzieć już uczestnicy szkolenia „Kursu spawalniczego metodami TIG-141 i MAG-135” w ramach Projektu  „Kursy i staże zawodowe – nowe możliwości rozwojowe” dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020.  

Spawanie metodą  TIG jest wykorzystywane między innymi do spawania rur i rurociągów oraz cienkich blach.  Stosowane jest w różnych gałęziach przemysłu, m. in. spożywczym,  chemicznym, samochodowym, lotnictwie. Metoda Tungsten Inert Gas = TIG jest najczęściej stosowana do spawania stali nierdzewnych i innych stali wysokostopowych oraz takich materiałów jak  aluminium, miedź, tytan, nikiel i ich stopów.

 Dwunasto-osobowa grupa uczniów poznała zalety metody TIG, czyli to:

  • uniwersalna metoda – można spawać prawie wszystkie metale i stopy, we wszystkich pozycjach,
  • możliwość spawania cienkich blach – od około 0, 5mm,
  • wysoka, jakość i czystość spoiny,
  • łatwa kontrola nad jeziorkiem spawalniczym, ilością ciepła i materiału dodatkowego,
  • całkowity brak rozprysku ciekłego metalu,
  • łatwość manualnego opanowania spawania przez spawacza,
  • możliwość zmechanizowania i zautomatyzowania metody.

Druga metoda spawania, którą przetestowała młodzież Technikum Nr2 kształcąca się  w zawodzie Technik Pojazdów Samochodowych, w ramach 200- godzinnych zajęć praktycznych to metoda MAG.

Spawanie MAG (ang. Metal Active Gas) – to spawanie elektrodą topliwą w osłonie gazów aktywnych (MAG, metoda 135). Jako gazy osłonowe aktywne stosuje się – dwutlenek węgla lub jego mieszaninę z argonem.

Metoda  Metal Active Gas jest stosowana do łączenia stali konstrukcyjnych niestopowych, niskostopowych i wysokostopowych.

Spawanie łukowe elektrodą topliwą w osłonach gazowych jest jedną z najpowszechniej stosowanych metod spawania konstrukcji. Przyszli technicy pojazdów samochodowych poznali również zalety metody MAG, czyli, że  jest to:

    • uniwersalna metoda – można spawać różne metale i ich stopy we wszystkich pozycjach,
    • wysoka wydajność spawania – znacznie wyższa niż elektrodami otulonymi,
    • relatywnie niski koszt materiałów spawalniczych – łączne koszty niższe o około 20% od kosztów spawania elektrodami otulonymi,
    • dobra, jakość spoin,
    • możliwość zmechanizowania i zautomatyzowania metody.

Zdobycie  uprawnień przez młodzież Powiatowego Centrum Edukacyjnego w Kętrzynie umożliwi  wykonywanie im obok wyuczonego zawodu technika  pojazdów samochodowych również zawodu spawacza  w Polsce jak i Unii Europejskiej.

Życzymy  powodzenia na egzaminach !!!

Autor: Iwona Kostuś

Related Articles

Ta strona używa plików cookie w celu zapewnienia najwyższej jakości usług. Dalsze korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie oraz akceptację Polityki Prywatności.
Polityka prywatności
Ciasteczko
AKCEPTUJĘ