Na to pytanie mogą odpowiedzieć już uczestnicy szkolenia „Kursu spawalniczego metodami TIG-141 i MAG-135” w ramach Projektu „Kursy i staże zawodowe – nowe możliwości rozwojowe” dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020.
Spawanie metodą TIG jest wykorzystywane między innymi do spawania rur i rurociągów oraz cienkich blach. Stosowane jest w różnych gałęziach przemysłu, m. in. spożywczym, chemicznym, samochodowym, lotnictwie. Metoda Tungsten Inert Gas = TIG jest najczęściej stosowana do spawania stali nierdzewnych i innych stali wysokostopowych oraz takich materiałów jak aluminium, miedź, tytan, nikiel i ich stopów.
Dwunasto-osobowa grupa uczniów poznała zalety metody TIG, czyli to:
- uniwersalna metoda – można spawać prawie wszystkie metale i stopy, we wszystkich pozycjach,
- możliwość spawania cienkich blach – od około 0, 5mm,
- wysoka, jakość i czystość spoiny,
- łatwa kontrola nad jeziorkiem spawalniczym, ilością ciepła i materiału dodatkowego,
- całkowity brak rozprysku ciekłego metalu,
- łatwość manualnego opanowania spawania przez spawacza,
- możliwość zmechanizowania i zautomatyzowania metody.
Druga metoda spawania, którą przetestowała młodzież Technikum Nr2 kształcąca się w zawodzie Technik Pojazdów Samochodowych, w ramach 200- godzinnych zajęć praktycznych to metoda MAG.
Spawanie MAG (ang. Metal Active Gas) – to spawanie elektrodą topliwą w osłonie gazów aktywnych (MAG, metoda 135). Jako gazy osłonowe aktywne stosuje się – dwutlenek węgla lub jego mieszaninę z argonem.
Metoda Metal Active Gas jest stosowana do łączenia stali konstrukcyjnych niestopowych, niskostopowych i wysokostopowych.
Spawanie łukowe elektrodą topliwą w osłonach gazowych jest jedną z najpowszechniej stosowanych metod spawania konstrukcji. Przyszli technicy pojazdów samochodowych poznali również zalety metody MAG, czyli, że jest to:
-
- uniwersalna metoda – można spawać różne metale i ich stopy we wszystkich pozycjach,
- wysoka wydajność spawania – znacznie wyższa niż elektrodami otulonymi,
- relatywnie niski koszt materiałów spawalniczych – łączne koszty niższe o około 20% od kosztów spawania elektrodami otulonymi,
- dobra, jakość spoin,
- możliwość zmechanizowania i zautomatyzowania metody.
Zdobycie uprawnień przez młodzież Powiatowego Centrum Edukacyjnego w Kętrzynie umożliwi wykonywanie im obok wyuczonego zawodu technika pojazdów samochodowych również zawodu spawacza w Polsce jak i Unii Europejskiej.
Życzymy powodzenia na egzaminach !!!
Autor: Iwona Kostuś