Nauczyciele z PCE w Turcji

Category: Aktualności 139

W dniach 23-27 kwietnia 2018 r. Pan Dyrektor PCE – Marek Moszyk wraz z nauczycielkami Panią Anną Kosmowską, Wiesławą Walentynowicz, Ewą Charkiewicz oraz Panem Andrzejem Tonderskim odbył wizytę do Turcji.

Wyjazd ten był drugim międzynarodowym spotkaniem projektowym (pierwsze odbyło się w PCE w marcu 2017 r.) i jednocześnie trzecim wyjazdem służbowym (po Macedonii i Rumunii) w ramach realizacji projektu “OUR WOR TO EXTRACT ORES” z Programu unijnego ERASMUS+.

W czasie 5-dniowego pobytu w Stambule, ekipa z PCE miała okazję odwiedzić dwie szkoły podstawowe (z których jedna liczy ponad 2500 dzieci), szkołę dla dorosłych (oferującą różne kursy zawodowe od fotografii przez wytwarzanie ozdób ze szkła, rękodzieło, po kurs malarstwa) oraz uniwersytet dla zdolnych dzieci. Wizyty w szkołach miały charakter tzw. “job shadowing”, czyli obserwowania jak inni nauczyciele prowadzą zajęcia w różnych typach szkół. Celem tych spotkań było podpatrzenie ciekawych rozwiązań w edukacji dzieci i młodzieży oraz w organizacji pracy placówek z wieloma oddziałami.

W każdej ze szkół zostaliśmy uroczyście powitani przez Dyrekcję, grono pedagogiczne,
a przede wszystkim przez dzieci i ich rodziców. Z okazji naszej wizyty zorganizowano mnóstwo przedstawień, prezentacji i wystąpień przygotowanych przez dzieci popisujących się swoimi zdolnościami i talentami. Rodzice, którzy w Turcji bardzo aktywnie włączają się w życie szkoły oraz w samą organizację i przebieg lekcji, wspólnie z nauczycielami ugościli nas poczęstunkiem
z tradycyjnych potraw, typowych dla danego regionu Turcji. Nie obyło się również bez zwiedzania perełek architektonicznych i turystycznych Stambułu tj. Bazyliki Hagia Sophia, Cysterny Bazyliki zwanej również Pałacem Jerebatan. Niezapomnianych wrażeń dostarczył również rejs statkiem po Cieśninie Bosfor, dzielącej miasto Stambuł na część azjatycką i europejską.

Poza wizytacjami szkół i chwilami relaksu w trakcie zwiedzania przepięknych miejsc,
w zaciszu hotelowej sali konferencyjnej toczyły się intensywne prace nad podsumowaniem
i ewaluacją założeń projektowych oraz ich długofalowych efektów. Szkolni koordynatorzy projektu z Turcji, Macedonii, Rumunii i Polski przedstawiali działania, jakie podjęła każda ze szkół partnerskich, by wdrożyć The Early Alert System oraz wspierać dzieci i młodzież posiadające własne pasje, zainteresowania i zdolności. Zwieńczeniem dwóch lat trwania projektu będzie powstająca książka-przewodnik “ORE BOOK”, wkrótce dostępna w szkołach w Kętrzynie.

Zachęcam Wszystkich do wzięcia udziału w kolejnych projektach ERASMUS+, bo nic tak nie uczy nas o innych kulturach i narodach, jak bezpośrednie obcowanie z nimi.

Autor tekstu: Ewa Charkiewicz

Related Articles